sábado, 30 de mayo de 2009

4. VALORACIÓ DE RECUROS PER A LA INTERCULTURALITAT





He trobat molt interessant la webquest que han elaborat unes noies de l’aula 1. Es diu: IMMIGRACIÓ I MITJANS DE COMUNICACIÓ i es troba a:
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=3692&id_pagina=1

Els alumnes han de ser periodistes i recollir informació per investigar sobre els estereotips que apareixen als diferents mitjans de comunicació i que ens fan tenir prejudicis.

Es dóna un treball d’investigació molt profund que permetrà als alumnes investigar per deduir que els estereotips i prejudicis que tenim no estan fonamentats.

Aprendran a fer una entrevista i reflexionar sobre les respostes que obtinguin. També treballaran a partir dels mitjans de comunicació de masses (premsa i la televisió) on analitzaran notícies i imatges on apareguin estereotips. Finalment faran un debat, utilitzaran un programa per fer mapes conceptuals i faran el tríptic que recollirà aspectes ètics i socials a tenir presents per redactar notícies objectives.

Per tant hauran d’assolir aquest objectiu:
- Fer una lectura crítica de la informació rebuda.

D’aquesta forma es potenciarà el tenir un esperit crític i el ser tolerant amb altres persones, valorant positivament les seves idees, creences, costums i forma de vida.

Aquesta webquest té present un model fort de treball de la interculturalitat i parteix de la realitat i la vida quotidiana dels alumnes. Per tant, els nois/es assoliran uns aprenentatges significatius i funcionals.

Evidentment la webquest respon a un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures, perquè els alumnes han de conèixer cultures diferents a la seva i han d’eliminar els estereotips i prejudicis que tenen formats. A més, en les activitats fetes es dóna un gran intercanvi de coneixements i un enriquiment pel que fa a la coneixença del desconegut.

Destacar que és una tasca molt motivadora i entretinguda (fer de periodistes) que permet una infinitat d’activitats molt profitoses, a través de recursos web molt interessants.
Els nois/es seran els que duran a terme el propi procés d’E/ A, ja que seran els protagonistes dels aprenentatges i tindran un rol molt actiu, perquè hi ha una recerca continua d’informació per eliminar els estereotips i prejudicis que tenim formats.






També m’ha semblat molt bona la webquest feta per unes alumnes de l’aula 2. S’anomena: I TU QUE CREUS? ESTEREOTIPS ALS CENTRES EDUCATIUS, que va dirigida als professors/es. Es troba a:
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3672&id_pagina=1


Els mestres han de fer diverses activitats, separades per fases i reflexionar sobre els estereotips i prejudicis amb els que ens trobem i que també tenim.

L’activitat s’inicia amb una visualització de vinyetes que ens farà reflexionar i continua en contestar un qüestionari que ens permetrà fer un debat sobre el tractament de la diversitat i la inclusió escolar on es dialogarà sobre les opinions que hagin generat més respostes diferents.

Hi ha jocs de rol (buscar pis) on es seleccionaran a les persones idònies per trobar-lo; el joc del viatge en taxi on uns taxistes no s’aturaran a agafar els passatgers si tenen una consigna determinada; el relacionar accions amb països i fer una llista de frases que emprem per denominar a alguns; conèixer els processos migratoris i els motius que els originen, diverses lectures d’articles i debats, la visualització d’un vídeo,...

A partir d’aquestes tasques, que són molt lúdiques aniran reflexionant i arribant a conclusions sobre els estereotips que tenim cap als altres i que de vegades trametem.

També em sembla molt profitosa l’autoavaluació dels professors/es.

Amb aquesta webquest es pretén eliminar els estereotips i les expressions que de vegades tenim interioritzades i que trametem als nostres alumnes (ex: treballar com un negre; anar carregat com un gitano,...) i que poden ferir els seus sentiments si tenen aquesta cultura o bé si coneixen algú.
Per tant, davant la diversitat cultural de les aules no ens podem permetre aquesta nena de comparacions que no tenen fonament.

Dir que en aquesta webquest no parteix d’un Currículum etnocèntric, perquè ens involucrem en diferents cultures.

Respon a la negociació per a resoldre conflictes de valors, ja que es proposen diverses situacions, a través de les activitats, on cal dialogar, debatre, reflexionar i negociar, creant nous llenguatges culturals i la transformació cultural.

No hay comentarios:

Publicar un comentario